Door verder te navigeren op deze site aanvaardt u de plaatsing van cookies van derden om het opstellen van bezoekersstatistieken mogelijk te maken. Raadpleeg ons privacybeleid.

Aanvaarden

Een visie
voor
de optiek van morgen

ONZE OVERTUIGING: VISUELE GEZONDHEID TEGEN DE BESTE PRIJS


De consument CENTRAAL

Om zich te wapenen voor de toekomst moet de optiekwereld inzicht krijgen in de behoeften en wensen van de consument, vooral wat de kwaliteit van de service betreft. Samen moeten we anticiperen op die trends om de toekomst van ons beroep veilig te stellen.

Visuele gezondheid

Dat is de kern van uw expertise. Een behoefteanalyse is cruciaal voor de kwaliteit van uw service, zo onderscheidt u zich van de lowcostopticiens. Technologieën vervangen het menselijk contact, de ervaring en het vertrouwen niet, maar zijn er een aanvulling op.

Marktontwikkelingen

Nieuwkomers, concentraties, verstoren onze snel evoluerende markt en de uitdagingen van de marktspelers zijn verschillend. Bij ons staat de klant voorop. Zorgen voor zijn visuele gezondheid tegen de beste prijs is ons hoofddoel. De klant geeft zin aan onze activiteiten en aan het dagelijkse leven van onze geliefden.


Gérard Dangre

Onze geschiedenis


Gérard Dangre werkt sinds 1960 als zelfstandig opticien in Lomme en Lambersart (Nord-Pas-de-Calais). In 1988 richt hij Alliance Optique op. Rond die periode doen de grote handelsmerken hun intrede in de optiekwereld. Zij kunnen kortingen bedingen waarvoor een zelfstandige opticien niet in aanmerking komt.


Dat is een van de belangrijkste redenen voor de oprichting van Alliance, dat een dertigtal zelfstandigen in Frankrijk en België verenigt om samen brilglazen en monturen aan te kopen via computerservers in het Minitel-tijdperk. Tijdens de transformatie van de sector is het belangrijk om het DNA van de visuele gezondheid veilig te stellen. En dat is een succes! Leveranciers zien de centrale als een vaste klant die slechts één factuur vraagt en die ook onmiddellijk betaalt. Ze zijn dan ook bereid dezelfde kortingen toe te staan als aan de handelsmerken. Zelfstandige opticiens kunnen hun beroep uitoefenen en zijn volledig vrij om bestellingen te plaatsen zonder zich zorgen te moeten maken over hun rentabiliteit. Een echte revolutie in de wereld van de optiek!


Het is een sleutel tot het succes van Gérard Dangre, die al vlug het gezelschap krijgt van zijn oudste dochter Nathalie. Na 2 jaar telt Alliance Optique meer dan 200 leden.
In 1997 komt zijn jongste dochter Stéphanie Dangre aan het roer van de groep. In 2010 neemt ze de Rev-centrale met 270 leden-opticiens over: Alliance Optique wordt Groupe All.


Zo ontstaat het grootste dienstverleningsplatform voor opticiens, nog altijd met hetzelfde doel dat ook de familie Dangre voor ogen heeft: bescherming van de opticiens. Van bij de start is de positionering van de opticien als bezorger van visuele gezondheid erg belangrijk. Daarom krijgt hij daarbij ondersteuning via het innovatieve dienstenaanbod van Groupe All. De groep creëert vervolgens het label ‘Les opticiens Libres’, wat later de naam ‘Expert en santé visuelle’ krijgt, om dat globale aanbod gestalte te geven. In 2016 voegt Groupe All haar departement ‘Aankopen’ bij een andere onafhankelijke familiegroep en wordt Supercent opgericht.


De nadruk blijft liggen op de rentabiliteit van het model van de visuele gezondheid en op de verdediging van de vrijheid van de zelfstandigen. Dat impliceert flexibiliteit, innovatie en doorzettingsvermogen. Drie waarden die de ethiek en de visie van de teams van Groupe All vervolledigen, ten dienste van de zelfstandige opticiens.




Opgericht in 1988:
31 jaar



Overname van rev in 2010



Oprichting van experten in visuele gezondheid in 2004



Kaap van de 2000 leden overschreden in 2015


Ons ecosysteem


De consumenten

60 % van de Fransen is erg bezorgd over hun visuele gezondheid. 34 % jongleert met verschillende brillen, afhankelijk van het doel

De zelfstandige opticiens

72 % van hun klanten is ‘zeer tevreden’ (+17 punten in vergelijking met 2016) tegen 53 % bij de handelsmerken

De opticiens onder handelsmerk

Het klantenbindingspercentage is 40 % tegen 65 % bij de zelfstandige opticiens

De oogartsen

67 % van de Fransen raadpleegt minstens om de 2 jaar een oogarts

De handelsmerken

69 % van de Fransen vindt dat zelfstandige opticiens een betere servicekwaliteit bieden dan de handelsmerken

De aankoopcentrales

57 % van de opticiens doet een beroep op een aankoopcentrale voor zelfstandigen

De leveranciers

66 % van de Fransen zou het abnormaal vinden dat merkbrillen volledig worden terugbetaald

De Ocams (ziekteverzekeringen)

48 % van de ziekenfondsrechthebbenden vindt de vergoeding voor optiekkosten onvoldoende

De overheid en de sociale zekerheid

93 % van de Fransen vindt het kleine bedrag dat de Sociale Zekerheid terugbetaalt op corrigerende lenzen abnormaal


De prestaties van de Groupe All

Onze visie wordt sinds 10 jaar dagelijks met onze leden gerealiseerd



279

opleidingen in 2018


10

communicatiestijlen verkooppunt


452

websites ontwikkeld


411

opticiens met het label Expert in Visuele Gezondheid